Voortgezet onderwijs en allergie deel 2

Voortgezet onderwijs deel 2

Emma heeft een school gevonden waar ze graag naar toe wil gaan. We zijn er nu een paar keer geweest en hebben veel positieve geluiden gehoord. Deze school gaat het worden. De basisschool heeft ons geadviseerd om eerst een gesprek aan te gaan voordat we Emma aanmelden. Ter voorbereiding lees ik op de site van de school dat ze geen dagelijkse medicatie toedienen en dat er geen medische handelingen worden verricht. Valt het zetten van de epipen daar ook onder? Ik kan daar lang over nadenken, over gaan zitten piekeren (wat moet we doen als ze Emma niet willen?????) maar besluit gelijk maar te bellen. Ik word doorverbonden naar de ‘VIP-Room’* en krijg een zeer vriendelijke man aan de telefoon. Hij kan niet direct antwoord geven op mijn vragen dus maken we een afspraak voor over een week, in de tussen tijd zal hij het een-en-ander uitzoeken.

De week erop lopen Emma en ik door het grote schoolgebouw heen. We komen hier en daar groepjes tieners tegen en oogt allemaal ontspannen. Gewapend met de oefen- epipen en het noodplan anafylaxie, gespecificeerd op Emma, melden we ons. We komen in de ‘VIP-Room’ terecht en worden daar hartelijk ontvangen door de zorg-coordinator. Naast deze man is er ook iemand van BHV aanwezig. Tijdens het gesprek is er veel aandacht voor Emma en we vertellen rustig ons verhaal. Emma is van harte welkom. Ik ben een beetje overdonderd over hun kennis van hooikoorts, hun begrip en medewerking. De school blijkt over een protocol te beschikken waarmee de klasgenoten leren zorg te dragen voor elkaar.

Zo vertellen ze dat het de bedoeling is dat Emma aan het begin van het jaar een korte presentatie geeft over haar allergieën en de consequenties hiervan. Hiermee geeft ze al haar klasgenoten de informatie die nodig is. Samen met de mentor leren ze dat je als groep als het ware een signaleringsfunctie hebt voor elkaar, en voor in ons geval Emma. Mocht het, zeker in het begin, voorkomen dat een docent niet op de hoogte is van haar situatie dan kan de klas haar daar in ondersteunen.

Als het nodig mocht zijn dan komt er een aangepast rooster voor Emma zodat ze in de pollentijd uit kan rusten op school. BHV zal oefenen met de epipen en Emma krijgt een mentor die van alles op hoogte is en tevens ons aanspreekpunt zal zijn. Er zijn meer kinderen op school die ‘iets’ hebben, Emma is hier niet de enige in. Mocht ze behoefte hebben om onzekerheden/emoties te bespreken of te delen dan is hier ook ruimte voor in de ‘VIP-Ruimte’.

De conclusie, er zijn veel mogelijkheden en zolang we blijven communiceren komen we er samen wel uit. Met een zeer goed gevoel lopen we allebei het gebouw uit! Wauw!

Benieuwd naar deel 1? LEES HIER

HOME

*VIP-Room is een ruimte bedoeld voor leerlingen die behoefte hebben aan rust en/of extra ondersteuning.

Kijk ook eens op www.schoolenallergie.nl